Neteší nás, že prieskum potvrdil negatívne štatistiky, na ktoré upozorňujeme už dlhodobo.
Pedestrians and cyclists should feel safe on the riverside
Survey confirmed need to resolve accident problem along Danube promenade. Bratislava’s Danube riverbank often has dangerous situations between cyclists and pedestrians. The Tolerance Zone campaign was launched at River Park by J&T REAL ESTATE to address this issue and appeal to both sets of users. The campaign survey showed that up to a quarter of respondents had experienced a collision along the promenade, and up to two-thirds considered other solutions an improvement on the current status.
Part of the Tolerance Zone campaign was to ascertain public opinion on what measures promenade users would welcome to increase safety for everyone. A survey conducted along the riverside and online of 721 respondents found that more than 22% cycle along the promenade. The Danube promenade is used for a variety of activities - popular weekend strolls and bike rides, commuting by foot or bicycle, and relaxing during lunch and for morning runs.
The survey has confirmed the long-held opinions of residents and employees in the locality - up to a quarter had experienced or witnessed a collision.
Pri popise kolízií sa najčastejšie vyskytovalo „chodec na cyklotrase“ alebo „príliš rýchla jazda cyklistu na aj mimo cyklotrasy.“
Ako dôvod kolízií boli najčastejšie spomenuté nedostatok ohľaduplnosti a nepozornosť, ale zaujímavé je, že zodpovednosť za kolíziu bola rovnakou mierou pripisovaná chodcom aj cyklistom.
Príčinou, ale aj obeťou kolízií boli často malé deti, ktoré rodičia nie sú schopní ustrážiť a zabezpečiť, aby sa pohybovali vždy mimo vyznačenej cyklotrasy. Viac ako polovica tých, ktorí na nábrežie chodia aj s deťmi, uviedla, že sa tam necítia bezpečne. Niekoľkokrát boli tiež spomenuté strety medzi cyklistami a korčuliarmi, pričom nie je jasné, kto z nich má na vyznačenej cyklotrase prednosť.
Pri zisťovaní, čo by mohlo situáciu zlepšiť, sa takmer dve tretiny opýtaných (59 %) vyslovilo, že za bezpečnejšie ako súčasný stav považujú iné riešenia. Najviac, až 39 % ľudí, by preferovalo vytvorenie tzv. zóny „zmiešaného pohybu“, v ktorej by mali rovnako prístup chodci aj cyklisti, ale tí by museli jazdiť tak, aby chodcov žiadnym spôsobom neohrozili. Pre úplnosť je potrebné dodať, že až 20 % opýtaných sa vyslovilo dokonca za výraznejšie obmedzenie cyklistov v prospech chodcov spôsobmi ako sú nariadenie zosadnutia z bicykla alebo vytvorenie pešej zóny. V prospech zmeny súčasného stavu sa v prieskume vyslovili nielen chodci, ale tiež 32 % cyklistov.
Prieskum aj živá diskusia okolo Zóny tolerancie ukázali, že problém bezpečného pohybu po promenáde nemožno zjednodušiť iba na konflikt chodcov a cyklistov, všetci sa chcú pohybovať po promenáde bezpečne. A preferované riešenie „zmiešanej zóny“ by mohlo tomu pomôcť bez výraznejších obmedzení jednej či druhej strany