Na bratislavskom nábreží vznikla Zóna tolerancie

3. октября 2017

Spoločnosť J&T REAL ESTATE reaguje kampaňou na veľký počet kolízií medzi chodcami a cyklistami s cieľom zvýšiť bezpečnosť pohybu všetkých užívateľov promenády 

Dunajské nábrežie v Bratislave je denne svedkom kolízií alebo nebezpečných situácií medzi cyklistami a chodcami. Pomôcť by mohla nová Zóna tolerancie, ktorá bola dnes vyhlásená na úseku pri River Parku.

Touto fázou si európske veľkomestá prešli už pred rokmi. Rozmachom cyklistickej dopravy začali zrazu vznikať kolízie s chodcami. Reakciou boli kampane na viac ohľaduplnosti medzi oboma skupinami „užívateľov chodníkov i promenád“, ktoré mali pozitívny ohlas a veľmi pomohli. Bratislava sa dnes nachádza presne v tomto bode. Menšie či väčšie kolízie medzi cyklistami a chodcami sú najmä na dunajskej promenáde bežné, ich počet narastá predovšetkým v letných mesiacoch a cez víkendy, kedy je pohyb ľudí najväčší. Nejde pritom iba o ľahké kolízie, niektoré končia aj privolaním záchranky.

Najzložitejšia je situácia v priestore River Parku, pričom najväčším rizikom je ustrážiť malé deti, aby nevbiehali do priestoru určeného cyklistom. Preto sa developerská spoločnosť J&T REAL ESTATE rozhodla motivovať všetkých užívateľov promenády – chodcov aj cyklistov – pred River Parkom k vzájomnej ohľaduplnosti vytvorením Zóny tolerancie.

Na promenáde sa musia všetci cítiť bezpečne

Zónu tolerancie označujú priamo na nábreží výrazné značky a plagáty, ktoré vyzývajú cyklistov aj chodcov, aby na seba navzájom brali väčší ohľad. Počas nasledujúcich dní bude na promenáde prebiehať aj aktívna kampaň, ktorá upozorní cyklistov, aby znížili rýchlosť, a poďakuje sa im za korektné správanie. Chodci si zase na nábreží nájdu príbeh o tom, ako na nábreží rešpektovať cyklistov a dávať pozor na deti, aby nevbehli pod kolesá bicykla.

„Chceli by sme, aby sa na dunajskom nábreží cítili bezpečne všetci návštevníci. Dúfame, že vytvorením Zóny tolerancie na časti nábrežia dokážeme ľudí upozorniť na to, aby boli k sebe vzájomne tolerantní a rešpektovali sa. To v praxi znamená, že cyklisti by mali spomaliť  a brať ohľad na chodcov, a chodci by si zase mali viac všímať cyklistov, ktorí jazdia po nábreží,“ hovorí výkonný riaditeľ J&T REAL ESTATE Pavel Pelikán.

Regensburg a Viedeň inšpirujú cyklistov a chodcov k tolerancii

Dunajské nábrežie je dnes spoločným priestorom, v ktorom sa denne pohybujú stovky cyklistov a chodcov. Spoločné využívanie chodníkov cyklistami a chodcami je už dnes samozrejmosťou aj v krajinách vyspelej Európy. Podobne ako Bratislava, aj európske mestá si museli prejsť fázou, kedy aktívne znižovali počet kolízií medzi chodcami a cyklistami. Súčasťou boli aj osvetové kampane, vyzývajúce na podporu vzájomnej tolerancie. Napríklad v nemeckom Regensburgu spustila radnica pri zavádzaní zmiešaných zón pre cyklistov a chodcov kampaň „Respekt bewegt“, v ktorej upozorňovala cyklistov na prednosť chodcov a zapájala  obe skupiny do vzájomného dialógu.

Viedeň zasa používa automatické zariadenia na zisťovanie počtu cyklistov a riadenie dopravných tokov. Navyše, do budúcnosti plánuje oddeliť rekreačných cyklistov a chodcov od zón, v ktorých cyklisti môžu jazdiť rýchlo. V stratégii rozvoja dopravy do roku 2025 počíta s výstavbou tzv. cyklodiaľnic, ktoré majú centrum Viedne prepojiť s okrajovými štvrťami a neskôr aj s okolitými obcami a spolkovými krajinami. 

Čo hovoria značky o chodcoch a cyklistoch

Po bežnom chodníku môžu cyklisti legálne jazdiť iba vtedy, ak je tam značka. Faktom ale je, že pri nedostatku cyklochodníkov nemajú bratislavskí cyklisti častokrát na výber.                  

Najjednoznačnejšia z hľadiska používania je značka C8, ktorá označuje cestičku alebo pruh pre cyklistov (môžu ho použiť aj ľudia na kolieskových korčuliach), pričom iným účastníkom cestnej premávky je používanie tejto cestičky zakázané. Ak je na chodníku osadená značka C13 (chodec a cyklista vedľa seba), táto presne vymedzuje, po ktorej strane chodníka sa môžu pohybovať chodci a po ktorej cyklisti. Značka C12 zase označuje priestor „zmiešaného pohybu“, v ktorom majú chodci a cyklisti rovnocenné postavenie, pričom ale platí, že cyklisti by mali spomaliť tak, aby žiadnym spôsobom chodcov neohrozili.

Dopravné predpisy a teória síce situáciu riešia jednoznačne, ale v praxi to také jednoduché nie je. Ak sa však cyklisti aj chodci budú riadiť v prvom rade pravidlom o vzájomnej tolerancii a dokážu byť opatrní, je to najlepší predpoklad pre bezproblémové používanie dunajského nábrežia aj chodníkov v meste.